Co je bidding
Bidding je zvyšování nabídky za účelem získání lepší pozice než má konkurent. Často se vyskytuje ve spojitosti s placenou reklamou – PPC a inzercí na srovnávačích zboží.
Často je zaměňováno slovo bidding a biding. Odlišnost je skryta v původu slov.
- Bidding je odvozeno od slova bid, což znamená nabídka.
- Biding vzniklo ze slova bide, v češtině vyčkávat.
Významově se tedy tyto dvě slova velmi liší, přestože vizuálně jen jedním písmenem.
V PPC je cílem biddingu dosáhnout vyššího umístění reklamy v SERPU (výsledcích vyhledávání), protože na vyšších pozicích je větší proklikovost a také míra konverze.
Celý systém funguje na principu aukce. Platí se pouze cena nezbytně nutná k překonání konkurenční nabídky, která je nejblíže mé nabídce, ale je nižší. Cena za proklik není jediným parametrem, který je srovnáván při řazení reklam. O výsledné pozici rozhoduje hodnocení reklamy. Princip aukce v Adwords je pěkně vysvětlen v nápovědě.
Ve srovnávačích zboží se bidding vztahuje k pozicím v rámci produktových karet (Heureka, Zboží) a umístění ve výsledcích vyhledávání (Zboží). Nabídky se mohou vztahovat ke kategoriím nebo jednotlivým produktům.
Na Heurece vstupuje do vzorce, který rozhoduje o konečném umístění eshopu v doporučených obchodech (oranžovém boxu), také dostupnost produktu, hodnocení eshopu a cena produktu.
Navíc jsou u Heureky stanoveny minimální ceny za proklik dle kategorií (ceník Heureky).